Mała czarna pod lupą. Jaką kawę wybrać, by była jak najzdrowsza?

 

Na temat tego, czy kawa jest zdrowa, czy też nie ma żadnych korzystnych właściwości, spory toczą się od dawna. Coraz więcej badań naukowych pokazuje, że mała czarna może zapobiegać wielu chorobom cywilizacyjnym.

Dbaj o zdrowie, ale nie rezygnuj z przyjemności

W kwestii dbania o siebie często obserwuje się podejście: wszystko albo nic. Czyli albo wręcz do przesady przestrzegamy restrykcyjnych diet i forsownych treningów, albo nie robimy nic. Jeśli masz podobnie, warto to zmienić! Zdrowy styl życia to przede wszystkim balans i rozsądek. Nie musisz rezygnować ze wszystkich „małych przyjemności”, takich jak słodkie przekąski czy lampka dobrego wina na specjalne okazje. Niewielkie odstępstwa od diety sprawią, że łatwiej będzie Ci trzymać się ustalonych zasad. Jeśli na przykład uwielbiasz kawę i nie chcesz z niej rezygnować, wcale nie musisz! Wystarczy, że nieco ograniczysz jej spożycie lub wybierzesz zdrowszy sposób parzenia kawy.

 

Dobre ziarno – dlaczego to takie ważne?

Surowiec, z którego przygotowujemy napar kawowy, ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia oraz dla samego smaku napoju. Jaką kawę wybrać? Bariści zalecają zakup całych ziaren, najlepiej w specjalistycznych sklepach. Dzięki temu uzyskasz najwięcej korzyści zdrowotnych i poznasz bogaty aromat danego gatunku. A jeśli już o gatunkach mowa, specjaliści zalecają wybór kawy z gatunku Arabica. Ta uważana jest bowiem przez kawoszy za najszlachetniejszą i najdelikatniejszą odmianę. Do przygotowania napoju najlepiej jest wykorzystać profesjonalny ekspres ciśnieniowy lub zalewowy. Warto rozważyć inwestycję w taki sprzęt szczególnie wtedy, gdy małą czarną pijesz codziennie. Warto wiedzieć, że popularna „zalewajka”, czyli kawa z fusami, nie jest zbyt korzystna dla naszego zdrowia. Może bowiem podrażniać żołądek.

 

Co zrobić, by kawa była zdrowsza?

Jeśli już pijesz kawę, zadbaj o to, by jak najmniej Ci szkodziła. Najlepiej jest pić gorzki napar. Podobnie warto unikać dodawania tłustego mleka czy śmietany, które zwiększają kaloryczność napoju. Jeśli sądzisz, że dodatek miodu czy syropu klonowego to porcja zdrowia, dzięki której kawa jest zdrowsza, mamy dla Ciebie złą wiadomość – dodanie ich do gorącego napoju sprawia, że składniki te tracą swoje zdrowotne właściwości.

Pamiętaj też, że ważny jest sposób parzenia kawy. Pamiętaj by zawsze używać filtrowanej, czystej wody. Co ciekawe, parzenie w ekspresie wysokociśnieniowym pozwala uzyskać napar o mniejszej zawartości kofeiny. Z kolei dzięki kawiarce przygotujesz kawę z mniejszą ilością związków drażniących żołądek.

 

A może kawa ekologiczna?

Produkty ekologiczne coraz częściej możesz zobaczyć na sklepowych półkach. I bardzo dobrze! To gwarancja, że nie zawierają szkodliwych dodatków, są więc o wiele zdrowsze niż standardowe wyroby. Wybierając kawę, warto też zwrócić uwagę na obecność chemicznych dodatków. Najlepsze palarnie kontrolują dostawcę ziaren i wykonują niezbędne badania. Tak jest w przypadku naszego produktu Sowa Caffè, który jest przez nas regularnie sprawdzany pod kątem obecności pestycydów i akryloamidu.

Kupując kawę organiczną, przyczyniasz się także do ochrony środowiska naturalnego. Rezygnacja ze sztucznych nawozów pozwala utrzymać pola uprawne w jak najlepszej, naturalnej kondycji. Parzenie kawy ekologicznej jest więc bardzo dobrym pomysłem, jeśli chcesz, by napar ten jak najmniej szkodził Twojemu zdrowiu.

 

Kupuj rozsądnie i ciesz się smakiem!

Jeśli poranna kawa to Twój codzienny rytuał – zadbaj o to, co pijesz! Znaczenie ma nie tylko rodzaj surowca, miejsce zakupu, ale także sposób parzenia kawy. Warto też zwrócić uwagę na obecność certyfikatów, które świadczą o braku szkodliwych substancji chemicznych czy uczciwym traktowaniu pracowników na plantacjach. Wybór wysokiej jakości kawy o szlachetnym smaku to nie tylko przyjemność dla Twojego podniebienia, ale też korzyść dla zdrowia. Sprawdź naszą ofertę kaw w sklepie internetowym oraz w punktach stacjonarnych Cukierni